Alle som har en eller flere kontoer i en bank har også en fast kundebehandler som tar seg av de tingene du måtte ha behov for eller som kan hjelpe deg i med forskjellige situasjonen. Og det er akkurat det siste vi nevner her, det å kunne få hjelp, som er en av de viktigste funksjonene en kundekontakt har, men som er noe som mange kunder dessverre glemmer av når det koker som verst i ens personlige økonomi.

Din kundebehandler har etter all sannsynlighet god erfaring fra mange års arbeid og har en relevant utdanning, og kan samtidig lene seg på en god erfaring med mange forskjellige kunder. Alt dette gir en verdifull ballast som han eller hun kan dra frem i ulike situasjoner og som også kan brukes på deg der hvor det er behov. Å ha et godt forhold til sin kundebehandler er derfor en veldig god idé, og det er faktisk slik at man kan se på denne personen som sin helt egen personlige økonomiske rådgiver.

Hvis du er misfornøyd med den kundebehandleren du har så har du all rett til å bytte. Når det er snakk om å håndtere penger så er det faktisk snakk om å håndtere en person først. Du trenger derfor en person som forstår deg og som du føler det komfortabel med. Denne personen vil etter all sannsynlighet bli en av dine nærmeste, rent økonomisk, så det er fullt mulig å møte flere før du bestemmer deg.

Selv om personligheten til rådgiveren er viktig så burde du også set etter noen som har en ulastelig integritet og profesjonalitet. Du vil ha noen som svarer når du ringer og som kommer tilbake til deg med et svar den samme dagen. Det er bare å droppe de som ikke gjør det. Utdanning er som sagt viktig også, og selv om dette ikke er noen kompetansegaranti, så viser det i alle fall at personen har relevant utdanning.

Når du har funnet personen du er ute etter så er det viktig at kommunikasjonen er 100% ærlig, og dette gjelder begge veier. Har du problemer med å betjene lånene dine, så sier du enkelt og greit i fra. Bankfolk kan være magikere med tall, så her er det bare å si at du trenger hjelp!

Å snakke i tall med banken kan også være en fordel – det er jo tross alt i et slikt miljø at denne personen utvikler seg. Rådgiverens spørsmål besvarer du best med tall, så her er det bare å ha kontroll på de nødvendige tingene for på denne måten å etablere en bedre strategi.

Det kan også være smart å ha et møte én til to ganger i løpet av året. Her kan du komme med noen oppdateringer slik at dere har en felles forståelse og kontroll over din økonomiske plan og de finansielle målene. Du får da muligheten til å vurdere din økonomiske situasjon og i fellesskap kan dere finne ut om det er noen strategier som kan forbedre det totale regnskapet.

Som du skjønner kan det å etablere et god forhold til din rådgiver være et godt finansielt trekk ettersom du da vil være i denne personens indre sfære når det kommer viktige nyheter på markedet.

Post Navigation